Selasa, 24 Juni 2008

JANJI YANG TERTUNDA

Salam buat teman-teman. Setelah membaharui laman ini seketika lalu, baru ini berpeluang menjenguk kembali.


Saya pernah berjanji biar pertemuan rabu kita dihiasi koleksi resipi. Dan saya berusaha mendapatkan resipi-resipi Sarawak untuk kita kongsikan. Namanya mungkin sama, resipinya mungkin sama tetapi sedikit berbeza dari kawasan ke kawasan, atau dari kedai ke rumah.

Saya akan cuba paparkan resipi 'home made' untuk kita kongsikan bersama-sama. Saya bukan tukang masak, tetapi sedikit pengalaman bekerja dan mencuba, bolehlah memuaskan ahli keluarga.


Hari ini saya nak paparkan resipi 'LAKSA SARAWAK'. Perencahnya boleh didapati di beberapa kedai di SARAWAK. Jadi kalau nak cuba, boleh cari kenalan di Sarawak ... he he he ..... Tapi kan ramai warga Sarawak di sini, yang boleh kirim kalau balik kampung.



Ok, resipi LAKSA SARAWAK.


Bahan:

1 bungkus (300 gram) perencah laksa sarawak (gunakan paste halus)
500 gram udang basah (asingkan kepala dan kupas kulit isinya)
2 ketul dada ayam (Rebus)
500 gram taugeh (dicelur)
Tauhu kering (10 keping – potong kecil)
500ml santan daripada satu setengah biji kelapa
4 bji telur ayam (goreng dadar dan potong kecil)
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
1 bungkus bihun (celur dan tuskan)
Beberapa helai daun ketumbar (potong kecil)*/
Kalau tak suka ketumbar boleh digantikan dengan daun sop
6 biji limau kesturi (potong dua)

Cara membuatnya:
1. Buangkan kotoran pada kepala udang dan rebus hingga mendidih. Keluarkan dan blend dan tapis untuk mendapatkan air pati otak udang.
2. Dalam periuk lain, masakkan ayam dan isi udang, bubuh sedikit halia bagi menghilangkan bau hangir ayam. Rebus hingga empuk. Keluarkan isi ayam dan udang, sejukkan.


3. Perencah laksa Sarawak (gunakan paste halus yang tidak perlu ditapis) dikacau dengan sedikit air rebusan ayam, sehingga tidak berketul. Masukan ke dalam periuk berisi air pati otak udang, air rebusan ayam dan isi udang, didihkan. Apabila mendidih, kecilkan api, masukkan santan pekat. Biarkan mendidih sebentar, masukkan sedikit garam dan serbuk perasa.

Cara menghidang:
Sediakan mangkok, masukkan bihun yang telah dicelur. Masukkan isi ayam, isi udang, tauhu kering dan telur dadar. Lepas itu tuangkan kuah laksa Sarawak di atasnya. Hiaskan dengan hirisan daun ketumbar dan limau kesturi. Akhir sekali bubuh sedikit sambal belacan.




Untuk Sambal:
5 biji cili hidup, 10 biji cili padi (kalau suka pedas)
Sedikit belacan



Cara: Tumbuk cili dan belacan bersama-sama hingga sebati. Perahkan sedikit limau, masukkan sedikit garam dan serbuk perasa. (Kalau belacannya masin, tidak perlu masukkan garam).





* Kami di Sarawak menggunakan anak ketumbar yang mempunyai dua atau empat helai daun. Berbeza dengan di Semenanjung, daun ketumbar di pasar-pasar basah atau pasarayanya sebesar pokok daun sop. Boleh juga digunakan tetapi rasanya tidak seenak ‘baby ketumbar’.
**Terima kasih kepada empunya gambar laksa berkenaan, sebenarnya saya tak sempat nak ambil gambar laksa, tetapi kalau nak tengok paparan laksa - ada banyak web dan blog yang memaparkannya. Taip je 'Laksa Sarawak', anda akan dapat saksikan pelbagai paparan, tetapi kata orang kita lebih puas kalau dapat buat sendiri. Bagi yang belum pasti bagaimana, 'datang ke Sarawak - cari kedai muslim - dan nikmatilah-sedapaapp......



Tidak ada komentar: