Minggu, 06 April 2008

PESTA BUKU ANTARABANGSA DI PWTC




Semalam kami sekeluarga mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa yang diadakan di PWTC.

Alhamdullilah - banyaknya buku. Bermacam-macam jenis dipamer dan dijual. Saya sempat beli beberapa naskah. Antaranya 101 Malaysian Anecdotes oleh Salmiah Alias.






Buku ini dihasilkan berdasarkan kepada pengalaman beliau yang dipersembahkan dalam bentuk ilustrasi/katun dan pengisahannya dalam tulisan tangan. Walaupun saya percaya itu adalah hasil komputer tetapi menerusi kaedah 'handwriting'. Menarik untuk bacaan masa lapang terutama cerita-cerita masa kecil, kisah di kampung, serta cerita apa saja yang beliau anggap menarik. Sebenarnya banyak persamaan dalam kehidupan ini dan kalau ditulis dan dikongsi bersama-sama kita dapat lihat persamaan itu. Lagi tentang peristiwa selepas berkahwin, catatan daripada anak-anak, serta cerita tempat-tempat menarik di luar negara yang pernah dilawati.

Saya ingin kongsi satu artikel dalam buku itu yang saya rasa cukup menarik iaitu tentang hadiah sambutan Hari Ibu. Artikel tu macam ini dan kandungannya seperti berikut:




"Husna, my youngest, was six years old and had shown to be more mature than her age. On Mother's Day, she brought home a card, which she had laboriously crafted at her kindergarten. After I read the card and thanked her for it, she said, "Mummy, I want to take you out to dinner but I do not know how. Will you take me out to dinner instead?" I laughed and nodded my agreement, thinking it's the thought that matters.


Of course dia menulis dalam bahasa Inggeris - simple English yang saya kira anda yang mempunyai basic english pun boleh faham. Tapi kalau tak faham kamus kan ada. Boleh juga tambah perbendaharaan kata. Kalau nak tau lebih lanjut mengenai penulis ini, boleh browse webnya http://tepaksirehmakteh.blogspot.com/.

Saya juga sempat bergambar dengannya:



(Mary Hayati)

3 komentar:

Mak Teh mengatakan...

Salam Kak May, thank you for this special entry. It is beautifully written and our photo looks lovely. Thanks again!

IKHWANI mengatakan...

salam kak may and mak teh, I was there when this photo was snapped!!! Tak sangka pemiliknya ada blog juga!

yes, of course I've read mak teh's book and to me it was so entertaining and different from any books I've read before.

me and husband had a good laugh (and I shed some tears because it's touching) when we read this last year!

boleh saya link kak may di blog saya?

IKHWANI mengatakan...

kak may, you can read my "story" about 101 malaysian anecdotes by clicking to this LINK

That was written in my other blog.