Minggu, 02 Maret 2008

MENGISI MASA LAPANG




Kata orang, kalau dah pencen banyak masa terluang. Boleh duduk relax, boleh jalan-jalan, boleh tidur dan makan.



Setelah saya berada dalam kategori tersebut, saya rasa tidak semua orang senang dan bahagia dapat tidur dan makan, jalan-jalan dan relax.




Dua bulan saya memasuki status pencen, saya cuba praktikkan relax, tidur dan makan. Tetapi saya rasa tidak selesa. Relax tidur dan makan saja boleh menyebabkan kita kurang bermaya, tak bertenaga, boring, sunyi dan kita banyak berkomunikasi seorang diri.




So - saya giatkan usaha mengindex buku-buku, curi sedikit masa untuk menjahit dan bertanam bunga. Cuma tinggal di pangsapuri, agak sukar bertanam kerana kawasan kecil dan kurang sesuai. Justeru saya tumpukan masa kepada buku. Setakat ini sebanyak seribu-naskah telah diindex daripada pelbagai kategori. Paling banyak adalah sastera kerana suami saya orang sastera (http://pantunonline.com/).


Salah sebuah buku yang menarik perhatian saya ialah 'Esok hari Bahagia' oleh Abdullah Sidek. Cetakan pertama buku ini dalam tulisan jawi tahun 1948 dengan judul ‘Tersungkur’ oleh Dinas Printing, Johor Bahru. Dulang cetak dengan judul yang sama pada tahun 1959 oleh Alhamdullillah Press, Singapura. Diterbitkan semula dalam bentuk edisi pelajar oleh Dewan Bahasa dan Pustaka tahun 1976 dengan judul ‘Esok Hari Bahagia’. Mulai terbit dalam siri Perpustakaan Sekolah DBP bil 188.



Selain itu sebenarnya banyak lagi buku dalam simpanan kami. Sebab itu perancangan kami, bila balik ke Sarawak nanti, kami nak hidupkan kembali perpustakaan mini di rumah. Kami pernah menang pertandingan 'mini library', tetapi pabila kurang ruang kerana anak-anak sudah meningkat remaja, maka buku-buku yang dulunya disusun pada rak, terpaksa dimasukkan ke dalam kotak. Atau sebahagiannya telah dimusnahkan anai-anai. Lagipun tiada masa untuk menguruskannya.




Setelah bersara, saya berhasrat memulakan perpustakaan mini berkenaan kerana punya banyak waktu untuk menguruskannya.












Tidak ada komentar: