Kamis, 06 Maret 2008

KOLEKSI SASTERA IBAN



Selamat pagi, Selamat bersiap-siap untuk mengundi bagi rakyat malaysia. Saya pasti kalian telah menetapkan calon yang akan menjadi wakil anda di Parlimen atau DUN kawasan masing-masing. Memang akan wujud kempen memburukkan calon lain pada saat-saat akhir, namun saya pasti pendirian kita teguh, keputusan kita muktamad - calon pilihan kita adalah calon yang kita yakin dapat membantu menjamin masa depan kita, anak cucu dan generasi akan datang. Selamat Mengundi.

Beberapa hari lalu, saya meng-indek buku-buku dalam koleksi kami. Selama 4-tahun di Kuala Lumpur, kami sempat kumpul beberapa naskah serta membawa beberapa naskah dari Kuching.

Dalam koleksi itu, terdapat beberapa naskah buku-buku sastera iban. Saya dapati ada beberapa buku menarik yang boleh dijadikan bahan rujukan terutama bagi pelajar-pelajar atau mahasiswa yang sedang mencari bahan sastera tradisi Iban.

Antaranya: Danau Alai yang ditulis oleh Mervyn Skipper yang diterbitkan buat pertama pada tahun 1929 oleh Borneo Literatrure Bureau. Ia kemudian diulang cetak pada tahun 1954 dan diterjemahkan pada tahun 1960. Selain itu dalam simpanan adalah buku Penemu Begiga oleh Jarit Meluda terbitan tahun 1961 dan 1962 (kedua naskah ada dalam simpanan kami), Sungai Borneo oleh Lawrence Sanoun Ijau tahun 1962 dan Dilah Tanah oleh Andrea Ejau tahun 1963.

Selain itu ada beberapa buku mengenai budaya masyarakat Iban - Pengap Gawai Sakit , Pengap Gawai Batu, Pengap Gawai Tajau, Gawai Pangkong Tiang , melah pinang, dan Sabak Kenang. Buku Sabak kenang ditulus Rev. Fr Frederick Rajit. Sebahagian penulis buku berkenaan adalah bekas kakitangan rtm Sarawak, dan bahan diperoleh daripada penyelidikan dan temubual dengan orang-orang yang mahir dalam bidang masing-masing. Sebahagiannya terlibat secara langsung dalam masyarakat yang mengamalkan budaya berkenaan.







2 komentar:

Nyaing Endless mengatakan...

Selamat pagi... Saya sangat berminat dengan buku2 yang tersebut di atas. Bagaimanakah caranya saya boleh mendapatkan salinan daripada buku2 tersebut..

Asli borneo mengatakan...

Ada sesiapa yang masih simpan buku Dilah Tanah?