Selasa, 03 November 2009

KURSUS MENTERNAK KELI

Assalamualaikum, selamat bertemu lagi.

Lama tak ke mari, namun hari ini ku gagahi diri untuk berkunjung.

Sebenarnya hari ini kami hadiri kursus MENTERNAK KELI, kerana khabarnya menternak keli boleh mendatangkan rezeki tambahan serta sedang mendapat permintaan tinggi.

Pembimbing dari Jabatan Pertanian dan pesertanya adalah kami yang berkobar-kobar semangat nak memulakan perusahaan.

Sepanjang siang tadi, ceramah cara memulakan perusahaan - cara nak kenal kaedah pemeliharaan: tangki simen atau plastik, atau kolam. Kami juga diberitahu langkah-langkah memulakan dan meneruskan perusahaan.

Memang teruja tetapi apakah semangat yang membakar itu akan terus membahang atau hilang kerana dalam apa juga usaha tentu ada pro dan cons.

Antara pro tentu saja ia akan menjadi salah satu aktiviti selepas bersara, tetapi masalah - apakah akan ada pembeli. Atau bagaimana dengan networking yang akan diwujudkan kerana ini merupakan antara langkah awal menceburi bidang perusahaan dan peniagaan.

Sekarang bekerja dengan kerajaan, cukup bulan dapat gaji - menternak belum tentu. Bekerja sendiri [mungkin boleh jadi tokey] tetapi disiplin kena kuat.

Kena patuh jadual dan perancangan: kalau tidak mungkin lebih banyak masalah daripada penyelesaian.

Kami tengah cari mereka yang berpengalaman menangani hal-hal berkaitan penternakan ikan keli.

Kursus dan bimbingan Jabatan Pertanian memang ada - tetapi sebagai pengusaha tentu masalah yang dihadapi berbeza. Kalau ada sesiapa yang boleh berkongsi pengalaman........ Terima kasih.

Tidak ada komentar: