Sabtu, 14 November 2009

PENGALAMAN KURSUS IKAN KELI



Wah, selesai kursus baru diketahui bahawa banyak juga halangan nak meneruskan cita-cita.


Sebelum kursus, kami amat teruja nak mulakan. Maklumkah orang kata ternak ikan keli mudah, lebih mudah daripada ikan-ikan lain. Kami telah bayangkan kolam kanvas 6 - 7 buah yang boleh menghasilkan ribuan ekor ikan keli dalam tempoh beberapa bulan.



Kami juga bayangkan sebahagian daripada lebih 30 peserta kursus tiga hari itu akan menjadi pembekal anak ikan, dan mungkin sebahagian akan menjadi peraih. Kami juga akan menjadi satu pasukan yang akan menghasilkan anak ikan [mana dulu ye, induk ikan atau anak ikan].... mana-manalah.


Pokoknya sebahagian jadi pembekal anak ikan, sebahagian ternak ikan keli dan sebahagian pula akan menjadi usahawan ikan keli. Tidak kurang yang akan menjadi pengusaha ikan keli kering, bebola ikan keli, lele dan mancam-macam produk daripada ikan keli. Dan penceramah juga kata ternak ikan keli lebih mudah: ikan keli tahan penyakit, tidak memerlukan kawasan yang besar, tidak cerewet. Semangat terus berkobar-kobar.

Tiba-tiba seorang peserta bertanya: kalau kita semua nak ternak ikan keli, bagaimana pasarannya?

Dewan seminar menjadi senyap.


Penceramah tanya 'Berapa orang yang gemar makan hidangan keli?'


Kelas tergemam, kerana hanya beberapa kerat yang mengangkat tangan. Apakah kerana mereka tidak gemar ikan keli, atau ................

Di Sarawak, ikan Keli memang kurang mendapat sambutan. Orang Sarawak kurang makan ikan keli disebabkan persepsi ikan keli tinggal dalam lopak, longkang atau sebahagian tidak makan keli kerana keturunan. Jadi market ikan keli di Sarawak kurang sambutan. Bagaimanapun kalau kita fikirkan, walaupun industri ikan keli kurang sambutan kini, kami yakin pabila SCORE beroperasi sepenuhnya, permintaan dijangka lebih baik.

Pada hari ketiga, kami dibawa ke lokasi - Pusat Latihan Semenggok. Kami dibawa melawat kolam ternakan keli dan kebetulan waktu itu petugas sedang menyuntik hormon kepada ikan-ikan yang matang. Kami melihat bagaimana ikan-ikan induk dipilih dari kalangan ikan-ikan dalam kolam ternakan induk.

Ini sebahagian ikan di dalam kolam yang ditangkap dengan jaring. Ikan betina yang bertelur akan diasingkan ke dalam tangki untuk bertelur.



















Selepas itu kami dibawa melawat ladang ternakan keli di Kampung Menaul. Seorang anak muda berjaya menternak ikan dan menghasilkan anak-anak keli. Menurut Sumantri, 25 tahun perusahaan ini dimulakan keluarga sejak 1993. Ibunya adalah pemenang Anugerah Peladang Jaya, jadi tidak hairan, Sumantri gigih mengikut jejak langkah keluarganya.

Bagaimanapun kejayaan anak muda ini bukan mudah. Walaupun perusahaan sejak awal tahun 90-an, namun proses menghasilkan anak ikan melalui pengalaman pahit.

10-kali cubaan baru berjaya. Malah seringkali anak-anak ikan mati dengan banyaknya. Selain kerana kurang ilmu, pengalaman juga penting.


Pengalaman itu digunakan anak muda ini memperbaiki prestasi, akhirnya dia merupakan antara usahawan ikan keli yang berjaya.

Menurut usahawan muda ini, permintaan terhadap anak-anak keli sangat baik sehingga dia tidak 'memang' memenuhi permintaan pelanggan.


'Tiada jalan mudah untuk berjaya, melainkan perlu berkorban tenaga dan wang ringgit'.


Kami setelah mengikuti bengkel 3-hari, belum tentu dapat melaksanakan penternakan itu dengan jayanya. Pasti banyak liku yang pernah dilalui. Aku dah beli 20-ekor anak keli sebesar 2", pagi tadi aku lihat masih besar itu juga. Makan dua kali sehari, airnya sudah dua kali tukar.


Pasti ada kaedah yang belum betul menyebabkan anak-anak ikan itu tidak besar-besar.
Adakah sesiapa yang boleh bantu agar ikan-ikan keli ku?

2 komentar:

UmMi 3A/TintaCyber mengatakan...

salam ziarah..teruskan berkarya...dan salam perkenalan..

Unknown mengatakan...

mcm mana sya nak dptkan anak ikan keli