Senin, 01 Juni 2009

SALAM & SELAMAT BERTEMU LAGI

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali. Maaf kerana lama tak bertandang kerana kesibukan kerja.

Sekarang saya berusaha untuk kembali ke sini sama-sama berbincang dan berbual.

Setelah sekian lama menunaikan tanggungjawab melengkapkan tempoh bekerja 58 tahun, tanpa disedari, tekanan darah saya tinggi.

Sejak hari tu, saya buat pemeriksaan berulang kali dengan harapan pemeriksaan itu salah dan tekanannya tidaklah setinggi yang dimaklumkan.

Dan, anehnya hampir setiap kali pemeriksaan, tekannya tidak tetap, sekejab tinggi, sekejab normal. Bagaimanapun syukur kerana hasil pemeriksaan darah normal semuanya.

Saya dinasihati agar jaga pemakanan, buat senaman dan kurangkan garam. Insyallah, boleh diusahakan.
Justeru saya ingin dapatkan panduan jenis-jenis herba yang boleh menurunkan tekanan darah. Saya dapat beberapa petua untuk diminun perahanya:


1. Perahan Kunyit hidup dan madu
2. Perahan daun pegaga
3. Perahan daun sirih
4. Perahan buah belimbing buluh


Saya pernah diberitahu mengenai pokok dukung anak, bagus untuk meredakan tekanan darah. Tetapi tak ingat bagaimana nak gunakan........ sesiapa yang ada maklumat.


Begitu juga sejenis rumput yang batangnya seakan bayam [gambar di bawah]. Kononnya diulam, bagi untuk menurunkan tekanan darah.


Sebenarnya banyak tumbuhan herba di sekeliling kita yang kita tidak sedar bahawa ia mengandungi khasiat perubatan.


Saya rujuk beberapa buku herba dan perubatan, banyak tumbuhan yang melata yang mempunyai khasiat tersendiri.


Pokok-pokok renek seakan rumput rupanya ada khasiat tersendiri, misalnya pokok dukung anak, pokok letup, lakum dan banyak lagi.


Dan terima kasih kerana banyak laman yang saya kunjungi memaparkan beberapa tumbuhan herba yang berguna untuk pelbagai penyakit. CUMAnya kita tidaklah dapat mencuba terus kerana ada tumbuhan yang tidak serasi atau boleh disatukan dengan tumbuhan lain, kerana tindakan kimianya. Kena tanya pakar, bagi boleh digunakan. Selain itu ada orang alah dengan tindakbalas kimia tertentu.


Saya dalam pencarian itu belum dapat cara menggungkan kedua herba di atas. Saya pernah suatu ketika berbual dan berbincang dengan beberapa kenalan di kantin rtm angkasapuri mengenainya. Tetapi masa tu di KL tak terfikir akan memanfaatkannya. Sekarang ni bila dapati banyak di keliling rumah, dan terkesan dengan tekanan darah tinggi, rasa ingin mencuba.


Justeru sesiapa yang ada maklumat, bolehlah kita berbincang dan bertukar idea.


Tidak ada komentar: